Vanliga frågor

Frågor om Datorhjälp

Vad omfattas av datorhjälp i hemmet?

Datorhjälp i hemmet är mycket mer än bara hjälp med datorn. Idag innehåller det mesta en dator eller är en dator, det kan vara spelkonsoler, läsplattor, skrivare och tv-apparater, ja t.o.m ett modernt kylskåp. Det viktiga för att RUT-avdrag ska gälla är att hjälpen utförs i eller nära anslutning till hemmet. Läs även: IT-hjälp för privatpersoner

Vad kostar datorhjälp i hemmet?

Se priser för privatpersoner eller för företag.

Vart finns Servitant?

Servitant finns idag i Stockholms län och Skåne län samt i Gnesta med omnejd. Boka här för att se vilka tider vi har att erbjuda i ditt område, välj sedan den tiden som passar er bäst. Vi öppnar kontinuerligt på nya ställen så tveka inte att höra av dig och berätta var du finns.

Kan ni hjälpa mig med mitt trådlösa nätverk?

Problem med trådlösa nätverk, wifi, routrar och fiber är den vanligaste IT-hjälpen vi utför i hemmen. Boka idag så får du känna på hur ett väl fungerande nätverk känns.

Är min dator och nätverk säkert?

Säkerhet är en viktig fråga som vi utbildar alla våra Servitanter i. Det är jättesvårt för dig som gemene man att veta om din miljö är säker idag. Våra Servitanter kan se över och säkra upp din IT-miljö. Läs även: IT-säkerhet hemma

Vad händer om ni inte kan lösa problemet?

Det händer att vi inte lyckas lösa vissa problem. Om vi tror att det går att lösa brukar Servitanten avbryta uppdraget för att minimera kostnader och ta hem problemet för att försöka lösa det och därefter boka ett nytt besök. Ibland så kan vi inte lösa det utan att det skulle kosta för mycket och informerar Servitanten dig om detta och ge tips på mest ekonomiska lösning. Du som kund betalar för nedlagd tid enligt vår prislista.

Frågor om personlig tekniker - en Servitant

Hur bokar jag en Servitant?

Du bokar en Servitant snabbt och dygnet runt via vår app eller bokning@servitant.se. Dagtid kan du även ringa.

Varför ska jag anlita en Servitant?

När du vänder dig till oss kan du lita på att du kommer att få all den hjälp du behöver professionellt, snabbt och enkelt. Inga långa väntetider och krångliga offerter utan du får snabbt kontakt med oss och över telefon får du veta vad vi kan göra för att hjälpa dig, vad det kostar och när vi kan komma. Läs även: IT-support för det digitala hemmet

Vilken garanti ger Servitant?

Vi vill att alla våra kunder ska känna sig nöjda med vår service och därför betalar du bara om du tycker att uppdraget har utförts tillfredsställande. När vår servicetekniker har genomfört uppdraget godkänner du beställningen och då skickas din betalning till oss. Vi har också ett omfattande försäkringsskydd via vår försäkringsgivare Trygg Hansa som skyddar både dig som beställande kund och våra anställda som utför jobbet hos dig om olyckan skulle vara framme.

Hur blir jag en Servitant?

Vi väljer noga ut Servitanter som har ett genuint IT- intresse och tycker att det är kul och energigivande att hjälpa andra. Hör av dig till oss så berättar vi mer. Anmäl dig på servitant.io

Frågor om RUT-avdrag

Hur fungerar RUT-avdraget?

Vid köp av IT-tjänster med RUT-avdrag betalar du som kund bara 50 procent av arbetskostnaden. Taket är max 25 000 kronor i skattereduktion per person och år. Detta innebär att du kan köpa IT-tjänster till ett ursprungligt värde av 50 000 kronor per person och år, men bara betala hälften. På ditt kvitto kommer du att se hur mycket som kommer att bli RUT-avdrag.

Frågor om ansvar och betalning

Hur fungerar betalningen?

När du har godkänt vår serviceteknikers arbete får du en faktura som betalas via Swish eller bankgiro inom 10 dagar. Väljer du faktura och bankgiro tillkommer en faktureringsavgift på 49kr. För snabbaste support och hantering rekommenderar vi därför Swish.

Säkerhet och försäkring

Vi har ett omfattande försäkringsskydd via vår försäkringsgivare Trygg Hansasom skyddar både dig som beställande kund och våra anställda som utför jobbet hos dig om olyckan skulle vara framme.

Här kan du läsa mer om vårt försäkringsskydd.